Thursday, March 27, 2008

Pengalaman Aku Dan Rakan Seperjuangan.....

Ini adalah cerita pasal kepimpinan parti kerajaan BN dan pembangkang. korang tahu tak kenapa pembangkang boleh menang banyak kerusi dalam PRU 12 yang lepas. bukan sebab pembangkang tu kuat tapi kerajaan yang leka ( pemimpin BN la tu ). pembangkang takde kempen apa2 pun. kalau ada pun dalam kelompok yang kecil. tak goyang lah kalau pembangkang (ADIL,DAP,PAS) nak lawan kerajaan. tapi..camna mereka boleh menang. heran kan.. jawapannya ialah rakyat dah tak tahan dengan kerenah pemimpin2 BN. untuk pengetahuan semua, rakyat Malaysia masih sayangkan BN dan UMNO. tapi benda2 yang mengarut dalam tu mesti dihentikan. percakaran sesama sendiri, perebutan kuasa, kepentingan diri dan segala macam kepincangan membuatkan rakyat menyampah dengan BN. macam dalam UMNO, istilah "Pak Turut" @ "Yes Bos" telah membekukan UMNO didalam zaman yang serba canggih ini. apa yang pemimpin cakap semuanya betul takde satu pun salah, kalau salah pun kena jadi betul jugak. sesiapa dikalangan orang bawahan adalah "dilarang" menegur dan memberi pendapat. kalau degil mereka akan dihukum dengan pelbagai cara dan gaya yang "menarik"... kebanyakan mereka yang memberi teguran ini adalah orang yang baik-baik dan ikhlas dalam perjuangan. tapi pemimpin UMNO tak pandang begitu. malah orang seperti ini dibenci dan dibuat musuh. akibatnya kita kehilangan ramai orang baik-baik dalam parti kerana tindakan pemimpin UMNO ini. ada dikalangan pemimpin UMNO yang ketika baru dilantik melaungkan ucapan supaya beliau ditegur kalau ada salah dan silap. tetapi bila dah pegang kuasa, hilang apa yang diperkata. kata pengikut langsung tak didengari. malah dimarahi pula pengikut yang menegurnya. dia saja yang betul, orang lain semua salah. korang nampakkan. benda ni berlaku disemua peringkat iaitu kebangsaan, perhubungan negeri, bahagian dan cawangan. last-last orang bawahan pun lari dari UMNO kerana fed up dengan keadaan ini. ini adalah persoalan kepimpinan yang harus dibetulkan. rakyat nampak semua ini dan mereka menjadi bosan dengan masalah kepimpinan yang tak sudah-sudah. jadi mesej yang disampaikan oleh rakyat dalam PRU 12 baru-baru ini adalah amat jelas dan tak perlu disangkal2 lagi. UMNO kena berubah.
Pada pembangkang pula, lagi banyak yang kena dibetulkan. aku taknak cakap pasal kepimpinan sebab kalau diceritakan 3 hari 3 malam tak habis. jadi kita cakap pasal yang umum iaitu perjuangan. kefahaman tentang perjuangan mesti difahami dengan betul-betul. bukan sekadar seronok nak menghentam je. cakap berkobar-kobar tapi bila diperlukan langsung tak nampak batang hidung. perjuangan apa tu. pada aku lah pembangkang ini boleh dikatakan "cakap tak serupa bikin". apa yang diperjuangkan selama ini langsung tak diambil peduli lagi bilamana dah dapat kuasa. "paku dulang, paku serpih". PAS adalah parti yang memperjuangkan ISLAM. tapi islam yang macamana? Bukan Islam Jumud yang diciplak dari radikal islam di timur tengah. perjuangan PAS adalah di Malaysia, dimana majoriti islamnya adalah melayu. jadi perjuangkan lah melayu. bukan kondem melayu. kalau UMNO memperjuangkan melayu, sokong la. bukan buat tak tahu je. ADIL pula, aku pun tak tahu nak cakap camna lagi. orang yang masuk ADIL ni samada dia buta atau gelap mata disebabkan duit dan angankan kuasa. mereka yang dalam ADIL ni kebanyakannya adalah hasil daripada kejayaan perjuangan UMNO. tapi mereka ni adalah orang yang tak mengenang budi, lantaran kecewa kerana tidak dapat tempat dalam UMNO. berselindung disebalik perjuangan keadilan yang sepatutnya disebut perjuangan pengkhianatan. lebih sesuai. untuk DAP pula, jangan terlalu ghairah memainkan isu perkauman. orang melayu lembut, sopan dan santun tetapi orang melayu juga boleh buat sesuatu yang menakutkan. sabar ada hadnya, jangan di cabar-cabar kesabaran itu. kita tak mahu peristiwa hitam berulang kembali. DAP kena sedar dan hormatkan perjanjian nenek moyang kita dulu.
ini adalah pandangan dan pendapat aku hasil dari pengalaman aku dan rakan-rakan seperjuangan. terpulanglah pada penilaian masing-masing. HIDUD MELAYU!!! HIDUP ISLAM!!!

3 comments:

lemahlutut said...

pedas nyer.....cayalah bro....

nalz said...

"jadi perjuangkan lah melayu"...
wow ...tak pernah aku jumpa hadis atau dalil yang sok perjuangkan melayu...yang aku tau perjuangan islam je la bro...dulu kalau melayu tentu islam tapi la ni polak melayu belum tentu islam.... hehehee aku umno gak bro tapi jgn lah ikut sedap tulis je sampai nak soh perjuangkan melayu je....anti timbul lah nabi melayu.....hhehehehe

jasindaily online said...

sahabat...hasil tulisan yang bagus..but better jika kamu menterjemahkan dalam bentuk islamik, alhamdulillah...kenapa kamu rela memperjuangkan bangsa dari agamamu sedangkan pemimpin kamu yang memperkatakan berjuang demi agama sebaliknya menindas rakyatnya sendiri...saya xtahu latar belakang saudara tetapi bawa2la mencuba bercampur dgn golongan ulama..sembang dengan mereka..saya pn xsuka nak beromomg kosong tetapi xsalah jika kita berkongsi pendapat daripada hidup dengan memaki hamun..:)salam perjuangn

Terima Kasih Kerana Memasuki Blog Ini..

Fikir, Renung, Hayati Perjuangan Ini...